Pagina's

maandag 26 oktober 2015

DIY: Een dinosauruscape naaien

Voor Siebes verjaardagsfeest maakte ik dinocapes. Ondertussen heb ik er een werkwijze voor uitgetypt en getekend. Ik vergat jammer genoeg om foto's te nemen toen ik de capes aan het maken was, dus deed ik een poging om bij de verschillende stappen een tekening te maken.
Ik baseerde me op een kleine drakencape die we ooit eens kochten voor Siebes eerste Carnavalfeest op school. Deze was ondertussen te klein geworden, dus dokterde ik even uit hoe de cape in elkaar zat en tekende vervolgens mijn eigen grotere versie uit.


Voor je begint te naaien, eerst het saaiste werk! Ik zou aanraden om de patronen eerst op papier te tekenen. Zo hoef je ze later niet opnieuw uit te tekenen als je nog eens een cape wil maken. Ik maakte 16 exemplaren voor Siebes feest, dus dat was dan wel handig... Het patroon is volgens mij goed voor verschillende leeftijden (van 2/3 jaar tot 6/7 jaar).



Je kunt ook verschillende varianten van de cape maken. Zo heb ik er vorige week - mits enkele kleine aanpassingen - bijvoorbeeld een draakjes-badcape mee gemaakt voor Siebe om zich warm te houden na de zwemles. Ik schrijf er binnenkort nog een blogpostje over! 

Ik vind het zelf altijd wreed ambetant als er in een naaiboek geen patroon op ware grootte te
bespeuren is en je zelf de patronen op schaal moet tekenen (ik ben doorgaans ook wel een beetje lui op dat vlak...), maar ik heb er begot geen idee van hoe ik ze anders deftig online zou kunnen zetten, dus heb ik ze hieronder dan toch maar op schaal getekend.

Als je gewoon telkens begint met de rechthoek (stippellijntjes) te tekenen moet dat zeker lukken. De gebogen lijnen steken niet zo nauw, zolang ze maar een beetje vloeiend zijn. (Dat is gemakkelijker om op het einde de biais vlot vast te stikken.)
Om mezelf wat werk te besparen, maakte ik de capes in fleece. Fleece rafelt niet, dus hoef je de randen niet te 'overlocken'. Om het een beetje netjes te houden aan de binnenkant van de cape, heb ik telkens naaidraad gebruikt in dezelfde kleur als de fleece.


En nu mag je (eindelijk) je naaimachine bovenhalen!
Hieronder beschrijf ik in 8 stappen hoe je te werk gaat. Vooral stap 5, 6 en 7 waren moeilijk om te beschrijven en te tekenen, hoewel het eigenlijk helemaal niet moeilijk is om te naaien. Ik hoop dat het een klein beetje duidelijk is. Ik ben natuurlijk geen pro, maar ik heb m'n best gedaan.


En als je klaar bent, dan zou dat er ongeveer zo moeten uitzien:


Op het feest hingen de capes over de stoelen aan de feesttafel. De kindjes konden bij aankomst hun cape kiezen. De meesten huppelden er de hele middag vrolijk mee rond.


Hopelijk lukt het!
Groetjes, Stefanie

Stof: fleece van stoffen Verkempinck
Biais (zo'n 3,5 meter): Veritas (goud)

4 opmerkingen:

  1. WADDE!!!!! Voor iedereen een cape!!! prachtig zeg... ik vind van mezelf dat ik zotjes ben maar dit.... is SUPERLEUK!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, superbedankt voor de tutorial! Ik vind ze geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waw, 16 capes? Chapeau, zeg ik dan. Super knap gedaan, dit gaat op m'n to-do lijst!

    BeantwoordenVerwijderen

Wil je graag een reactie of een berichtje achterlaten? Dat kan! Je hoeft er niet voor ingelogd te zijn. Duid bij 'Reageer als' de optie 'Anoniem' aan. Laat je bericht na en typ je naam gewoon onder je tekst. Klik op 'Publiceren'. Dan nog even de letters en cijfers overtypen in het controlevenster en nogmaals klikken op 'Publiceren'. Je bericht is geplaatst.