Pagina's

woensdag 9 september 2015

"Hoera, mijn tand is eruit!"

Eén van de dingen die ik leerde tijdens mijn korte, maar heftige periode als juf van het eerste leerjaar was dat de tanden van 7 jarigen uitvallen bij bosjes. Een losse tand wordt ruim op tijd door het onfortuinlijke slachtoffer aangekondigd, de juf en de rest van de lotgenootjes worden ten alle tijde - uiteraard ook visueel - op de hoogte gesteld van de toestand van de losse tand en eens het moment daar is gekomen dat ie eruit is - liefst van al tijdens een reken-, lees- of schrijfles - staat de hele klas in rep en roer. Er leeft op 'tandenuitval-vlak' een enorm gevoel van solidariteit onder 7 jarigen. Schattig, maar ook wel een beetje vermoeiend. En dan moet die tand natuurlijk ook nog veilig en wel thuis geraken voor de Tandenfee. Doorgaans moet er dan ergens een potje geschooid worden bij een collega (hé, Kyoko?).
Ik kwam maar te laat op het idee, maar bij deze kan ik er misschien andere juffen of meesters mee helpen. Je legt een voorraadje prints van onderstaande kaart binnen handbereik. Wanneer er een tand gesneuveld is, kleef je ze met een doorzichtig plakbandje in het midden van de tand op de kaart. Nog even de naam en datum invullen, de kaart in de schoolagenda stoppen en hopla, alweer een crisissituatie opgelost.


Je kan het kaartje hier downloaden en printen.

Voor de mama's en papa's: dit kaartje is misschien ook leuk om de tandjes te bewaren of onder het kussen te leggen voor de Tandenfee?

Voor de geïnteresseerden, ik verzamelde nog enkele leuke Tandenfee-ideetjes op mijn Pinterestbord.

Graag gedaan!
Stefanie

4 opmerkingen:

  1. Yeeha..langs deze weg kan ik al iets schrappen van mijn to-do lijstje (stiekem toegeven dat het al van vorig jaar op dat lijstje staat). Dus, deze kaart is welkom en ziet er fantastisch uit! Mooi gemaakt, zoals steeds ;). Zal zeker gebruikt worden. Thx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie het he-le-maal voor me, mini-mensjes van een jaar of 7 die de losse tandjes tot in detail met elkaar bespreken. Slim opgelost met zo'n kaart, en het ziet er ook nog eens cool uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is een supertoffe blog :-) een dikke merci voor alle toffe dingen die jullie delen met ons.
    De kindjes zullen fier zijn als ze een tandendiploma krijgen.
    Een dikke proficiat aan Siebe met zijn fietsdiploma.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is een supertoffe blog :-) een dikke merci voor alle toffe dingen die jullie delen met ons.
    De kindjes zullen fier zijn als ze een tandendiploma krijgen.
    Een dikke proficiat aan Siebe met zijn fietsdiploma.

    BeantwoordenVerwijderen

Wil je graag een reactie of een berichtje achterlaten? Dat kan! Je hoeft er niet voor ingelogd te zijn. Duid bij 'Reageer als' de optie 'Anoniem' aan. Laat je bericht na en typ je naam gewoon onder je tekst. Klik op 'Publiceren'. Dan nog even de letters en cijfers overtypen in het controlevenster en nogmaals klikken op 'Publiceren'. Je bericht is geplaatst.