Pagina's

zondag 23 augustus 2015

Dino-pennenrol

Siebe zit in een dino-fase. Eerst waren het auto's, dan waren het vliegtuigen, nu zijn het dino's. En draken. "Want die gelijken een beetje op dino's." Films hebben duidelijk een enorme invloed op ons mannetje. 'Cars', 'Planes', 'Walking with dinosaurs' (tot z'n groot ongenoegen mag hij Jurassic Park nog niet zien), 'How to train your dragon'... Benieuwd wat het volgende wordt! Maar goed, nu zijn het dino's. Dus, alles waar een dino op staat is oké. Toen ik een leuk dinostofje tegenkwam bij Veritas twijfelde ik dus geen seconde. Ik wist alleen nog niet wat ik ermee zou maken.
Ondertussen is het een pennenrol geworden. Met bijhorende dino in strijkkralen.


Aan de buitenkant koos ik voor twee stofjes die passen bij de dinostof van de binnenkant.



Zo ging ik te werk:

*Eerst de binnenkant:
-een stuk dinostof van 65 cm op 22 cm knippen met afgeronde hoeken.
-een stuk doorzichtig tafelzeil van 65 cm op 15 cm knippen (afgeronde hoeken onderaan, zoals de dinostof)
-een biaisbandje over de bovenrand van het tafelzeil
-de zijkanten en onderkant van het tafelzeiltje vaststikken (zo dicht mogelijk tegen de rand) op de dinostof
-telkens om de vijf cm het tafelzeil op de dinostof vast zetten, zodat er vakjes ontstaan. (Dit mocht eigenlijk dichter op elkaar, want nu zitten er drie potloden samen. Je kan de vakjes kleiner maken zodat er maar 1 potlood per vakje zit of met verschillende breedtes werken, zodat er bv. een latje in kan)
*Daarna de buitenkant:
-de donkerblauwe en lichtblauwe stof knippen: 65 cm op 13 cm en 65 cm op 11 cm
-in de lengte aan elkaar stikken op 1 cm naad
-naad mooi plat strijken
-de hoeken afgerond knippen zoals de dinostof.
*En dan de afwerking:
-de binnenkant op de buitenkant leggen en rondom vast stikken (zo dicht mogelijk tegen de rand)
-een biaisbandje er rond en de rol is klaar

Om de rol te sluiten maakte ik het mezelf gemakkelijk met een los lintje dat ik snel maakte van een strook dinostof.  Als jouw kleine uk z'n pennenrol meeneemt naar school, kan je misschien best met een vastzittende lint, velcro of drukknopen werken . Die bevestig je alvorens je de binnenkant op de buitenkant vastzet.
Op Pinterest vind je nog een heleboel andere pennenrol-ideeën.

 

Als extraatje deed ik een poging om de dino van het stofje na te maken met strijkkralen...

Siebe was alvast heel blij met z'n rol en z'n dino. En er is nog dinostof over, dus we gaan maar al eens nadenken over een nieuw naaiprojectje!

Tot de volgende!
Stefanie

Stofjes en biaisband: Veritas
Strijkkralen: Hama (per kleur te verkrijgen in de Fun)

3 opmerkingen:

  1. Tof dinostofje, dat zou hier ook in de smaak vallen! Dit is de eerste keer dat ik een pennenrol zie met doorschijnend tafelzeil, wel leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij deze wil ik je ook laten weten dat ik je genomineerd heb voor de Liebster Award. Meer op deze link: http://lunatiek.blogspot.be/2015/08/liebster-award.html
    Groetjes,
    Tamara

    BeantwoordenVerwijderen

Wil je graag een reactie of een berichtje achterlaten? Dat kan! Je hoeft er niet voor ingelogd te zijn. Duid bij 'Reageer als' de optie 'Anoniem' aan. Laat je bericht na en typ je naam gewoon onder je tekst. Klik op 'Publiceren'. Dan nog even de letters en cijfers overtypen in het controlevenster en nogmaals klikken op 'Publiceren'. Je bericht is geplaatst.