Pagina's

zaterdag 8 augustus 2015

Creatieve schortjes van doorzichtig tafelzeil

Ik naaide knutselschortjes van doorzichtig tafelzeil voor m'n 2 spruiten. Ze zorgden zelf voor de 'creatieve invulling' ervan.


Ik heb het wel voor doorzichtig tafelzeil de laatste tijd. Je kunt er zoveel leuks mee maken. Ik schafte er mij enkele meters van aan om op onze tafel te leggen nadat ik deze leuke pin van Bubblemint tegen kwam: confetti (ik ponste verschillende soorten cirkeltjes uit en gebruikte daarvoor cadeaupapier en staalkaartjes van verf) op je tafel leggen en daarna gewoon een doorzichtig tafelzeiltje er op. Het resultaat ervan zie je trouwens op bovenstaande foto (onder de schortjes). Leuk voor een feestje, maar ook gewoon voor elke dag. Je wordt er instant vrolijk van!

De schortjes waren snel klaar. Er liep voor één keer eens niks verkeerd tijdens het stikken: geen leeg spoeltje, geen kapotte naalden,... Wat een wonder!
Je knipt twee keer je schortvorm in het doorzichtig tafelzeil. Hieronder zie je de afmetingen die ik gebruikte voor Amélie (2 jaar) en Siebe (bijna 5 jaar). Mijn twee bengels zijn niet van de grootsten. Ik heb erbij geschreven voor welke leeftijd ik vermoed dat het wel zal passen. De ronde inkepingen onder de oksels en de afgeronde rand onderaan bepaal je zelf. Het patroon is natuurlijk ook bruikbaar voor gewoon tafelzeil of katoen!

Eens je de 2 schortdelen hebt uitgeknipt in tafelzeil leg je allerlei leuks ertussen: pailletjes, glitters, cirkeltjes, sterren,...  Ik liet Amélie en Siebe schilderen op gekleurd papier met een spons. Voor Amélie ponsten we cirkeltjes uit. Voor Siebe zocht ik silhouetten van dino's, die ik vervolgens overtekende op en knipte uit zijn schilderwerkjes. De dino's zette ik vooraf vast met dubbelzijdig plakband, zodat ze op hun plaats zouden blijven. Bij Amélie vergat ik dat, dus vallen alle cirkeltjes naar beneden als ze het schortje aan doet, maar dat is ook wel leuk.

Als je alles tussen de twee schortdelen hebt gelegd, klik je ze aaneen met speldjes zodat de delen mooi op elkaar blijven tijdens het naaien.


Je naait vervolgens rondom (zo dicht mogelijk tegen de rand) de schort dicht. Er kan natuurlijk hier en daar wel eens wat uit de schort vallen tijdens het naaien.


Daarna begin je met de omrandingen. Ik gebruikte een blinkende satijnachtige biaisband van Veritas omdat Siebe die fluo-oranje kleur leuk vond. Ik had geen zin om de band eerst nog in twee te strijken en dat bleek eigenlijk ook niet nodig te zijn.
Eerst naai je de onderste boord.


Dan volgt de bovenste boord.



Daarna de zijkanten. Bij Amélie was dat aan weerszijden een band van ongeveer 85 cm. (Reken voor het neklintje aan weerszijden zo'n 25 cm.) Bij Siebe was dat aan weerszijden een band van ongeveer 110 cm lang. (Reken voor het neklintje aan weerszijden zo'n 35 cm.) Zet de lint eerst vast met een clipje op de grens met de bovenste boord: voor de kleine schort dus op 25 cm en voor de grote op 35 cm. Je begint helemaal bovenaan de lint met stikken. Als je bij het clipje komt, haal je die er af en stik je gewoon verder, nu met het tafelzeil er dus tussen. Eens je aan het einde van de okselrand van het tafelzeil bent, blijf je gewoon verder stikken tot je op het eind van de lint bent. (Oef, dat was moeilijk om te omschrijven...)


De halslintjes strik je gewoon dicht. Klaar!



Leuk om ook eens in slabvorm te maken, denk ik. Of een draagtasje, een pennenzak, ... ?

Edit: 
Ondertussen maakten we er nog eens twee voor de kindjes van Lobke.
Deze keer met nog meer pailletjes en -waarom ook niet- ook wat veertjes.



Fijn weekend iedereen!
Stefanie

19 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dankjewel Majella. En wat een zalig mooie creaties naai jij bijeen zeg! Supertoffe blog!

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Dankjewel Bobbyminouch! ;-) Prachtige foto's van je naaisels op jouw blog!

      Verwijderen
  3. Een pennenzak uit tafelzeil? Dat moeten we eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig! Ik vind het slabbetjes-idee wel iets om uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn benieuwd! Een slabbetje voor kleine Leonie haar eerste patatjes? Je hebt nog even tijd, hé! ;-)

      Verwijderen
  5. Prachtig! Ik vind het slabbetjes-idee wel iets om uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig! Ik vind het slabbetjes-idee wel iets om uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo plezant en origineel!! Ik ga een linkje op mijn FB-pagina van mijn blogje plaatsen!

    Groetjes,
    Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super, bedankt hoor! Mooie en duidelijke tutorials op jouw blog, zeg!

      Verwijderen
  8. Heel leuk,ik heb je pagina vast gezet en als ons nichtje in november verjaart ga ik er eentje maken als ik alle materialen vind.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tof! Benieuwd wat ze er van zal vinden! En ook zo'n leuke blog van jou!

      Verwijderen
  9. Reacties
    1. Dank-je-wel! Leuk dat je hier langs komt! Mooie foto's van je kleine helden op je blog, leuke creaties!

      Verwijderen
  10. Heel leuk! Waar kocht je dat tafelzeil?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Lies bet, sorry voor de late reactie. Je kunt doorzichtig tafelzeil normaal vinden in bv. de Hubo. Meestal zit er tussen de andere rollen tafelzeil wel een doorzichtige rol tussen. ;-)
      Groetjes!

      Verwijderen
  11. We hebben al veel creaties met tafelzeil voorbij zien komen maar dit is toch wel zeer origineel! Erg leuk gedaan en ook complimenten voor de duidelijke beschrijving met foto's.
    Overigens voor verkrijgbaarheid van (transparant) tafelzeil, kijk eens op onze webshop www.TafelzeilWebshop.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Wil je graag een reactie of een berichtje achterlaten? Dat kan! Je hoeft er niet voor ingelogd te zijn. Duid bij 'Reageer als' de optie 'Anoniem' aan. Laat je bericht na en typ je naam gewoon onder je tekst. Klik op 'Publiceren'. Dan nog even de letters en cijfers overtypen in het controlevenster en nogmaals klikken op 'Publiceren'. Je bericht is geplaatst.