Pagina's

woensdag 15 juli 2015

Eén theedoek, twee tasjes

 
Eentje voor Amélie...
 
 

En eentje voor Siebe...

 
Gemaakt uit een theedoek van de Hema. Bestempeld met fluoverf.
Voorzien van bijpassende koordjes.
 
Belachelijk gemakkelijk om te maken!
 
 
1) Leg de keukendoek voor je. Lange kanten langszij. Knip overlangs in de helft.
2) Neem één van de helften. Aan de ene zijde heb je nog een omgezoomd boordje. Knip maar af.
3) Vouw nu je uitgekipt stuk stof in twee. De mooie kanten liggen op elkaar.
4) Hoeft niet (want is eigenlijk al omgezoomd), maar voor de strevers (ja, ik ben er diep van binnen wel eentje): vouw aan de bovenkant een boordje naar binnen ( van mij op zo'n 4 cm). Strijk plat. Ik zette het nog even vast met de naaimachine, maar hoeft dus ook niet. (Zoals ik al zei: strever!)
5) Stik de zijkanten vast op elkaar. (Eerst vastspelden enzo als je het mooi precies wil.)
6) Keer om. Je bent er bijna.
7) Maak bovenaan gaatjes met een perforator. Zet er 4 nestelringen op vast. (Kan je in een pakje kopen met een duwertje in om vast te zetten. Je moet er dan wel even stevig tegen aan gaan met een hamer, maar dat lukt!)
8) Knip twee koordjes op gewenste lengte. Steek door het nestelring-gat en leg er een lusje/knoop in, zodat het draadje niet meer kan ontstnappen. Doe het zelfde aan de andere kant. Je kan er eventueel ook kralen aan hangen.
Het zakje is klaar!

En nu nog versieren...
Ik zocht fluo-textielverf, maar dat bleek niet zo gemakkelijk te vinden. Ik nam fluo-acrylverf en voegde er een textielmedium aan toe. Gevonden in AVA. Dat maakt (bijna) elke verf 'textiel-waardig'.
Voor Siebe knipte ik uit een spons een dinopootje. Voor Amélie een hartje. En dan stempelen maar...
(Opgelet: de stof is heel licht. Steek voor het stempelen een oude krant of tijdschrift in het zakje om te voorkomen dat de verf er langs achteren doorkomt.)




2 opmerkingen:

Wil je graag een reactie of een berichtje achterlaten? Dat kan! Je hoeft er niet voor ingelogd te zijn. Duid bij 'Reageer als' de optie 'Anoniem' aan. Laat je bericht na en typ je naam gewoon onder je tekst. Klik op 'Publiceren'. Dan nog even de letters en cijfers overtypen in het controlevenster en nogmaals klikken op 'Publiceren'. Je bericht is geplaatst.