Pagina's

donderdag 12 november 2015

Omkeerbare luiertas voor poppenmama's 2.0, deze keer mét patroon en stappenplan!

Zo'n jaar of twee geleden schreef ik eens een blogberichtje over een poppenluiertas en toebehoren die ik gemaakt had voor nichtje Julie. Voor haar 'moedertjesdag'. We kregen ondertussen enkele mailtjes en reacties met de vraag naar een patroon voor de tas. Awel, ik heb -mits enige vertraging- eens een effort gedaan en dat eens schoon uitgetekend en -geschreven voor de geïnteresseerden.
Omdat het al wat ver zat, heb ik er terwijl zelf ook nog eentje gemaakt voor Amélie. Een 2.0 versie, want ze verschilt een klein beetje van de Julie-versie: andere stofjes, zonder sluiting, een kortere flap én omkeerbaar.


Ik naaide er net zoals bij Julie haar tas ook nog een opvouwbaar verzorgmatje bij. Ik deed dit volgens hetzelfde principe als het pamperzakje van Eleoleo. Afmetingen van de stof vóór het omplooien: 55 cm op 27 cm. Als je het luiermatje opvouwt past het mooi in het voorzakje van de luiertas.


En zo ziet de tas eruit als je ze binnenstebuiten keert. Merk op dat mijn voorzakje in dat geval achteraan zit, wat eigenlijk niet zo erg is. Om dit te vermijden, zorg je er best voor dat bij het in elkaar schuiven van binnen- en buitenkant (stap 7-vervolg, zie hieronder) de voorzak van de buitenkant tegen de binnenzak van de binnenkant zit. Klinkt ingewikkeld, ik weet het, maar eens je ermee bezig bent, zou het moeten duidelijker zijn.


Hieronder toon ik hoe ik te werk ging.


Ik ben voor de grootte van de tas vertrokken van de grootte van een A4-blad. Zoals je ziet, heb je redelijk veel stukjes nodig. Ik heb geprobeerd om het zo gestructureerd mogelijk uit te tekenen. Hopelijk is het een beetje duidelijk. Voor het gemak heb ik in m'n tekeningen dezelfde stofjes gebruikt als in de tas van Amélie.

Ik heb de stofjes telkens verstevigd met vlieseline. Je kan zelf kiezen welke soort. Ik gebruikte een lichte soort die ik nog liggen had. Al denk ik dat het met een wat dikkere (gewatteerde) vlieseline ook wel leuk en lekker zacht zou zijn.

En dan nu, het echte werk.


Voilà, dat was het! Hierbij toch nog even benadrukken: ik ben geen professionele naaister/patronentekenaar. Ik doe gewoon meestal maar een beetje wat ik denk dat goed is. Als het resultaat er is, zit dat wel snor, zeker? Ik heb geprobeerd om zo duidelijk mogelijk te omschrijven hoe ik te werk ging. Ik hoop dat het een nuttige uitleg is. 

Veel succes!
Stefanie

Stoffen en biais: Veritas

20 opmerkingen:

  1. Superleuk! Kun je misschien nog zeggen hoeveel stof jE nodig hebt in totaal?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Dat hangt een beetje af van de stofjes die je wil gebruiken. Als je 't wil doen met drie soorten stof, zoals bij mij dan heb je als ik eens even tel -ruim gerekend- van elke stof zo'n 40 cm nodig (indien de stofbreedte 1,40 m is). Je zal hier en daar wel wat stof over hebben.

      Ik gebruikte die voorgeknipte setjes van Veritas. Die zijn wel nogal aan de dure kant, vind ik. Van de ijsjes had ik 1 setje nodig (100 op 75 cm), maar ik heb nog een mooi stuk over. Van de bolletjes telkens 2, want dat waren kleintjes (45 op 55cm).

      Groetjes!

      Verwijderen
    2. P.S.: Bovenstaande afmetingen voor de stof is enkel voor de tas. De verschoningsmat is er niet bij gerekend. ;-)

      Verwijderen
    3. Merci, merci! Ik ga daar eens mee aan de slag!

      Verwijderen
  2. Oh wat geweldig dat je dit deelt! Daar ga ik een meisje heel erg bij mee maken. Superbedankt!!
    sewingfenna.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waw, super! Ik heb binnenkort een jarig poppenmoedertje, dus deze timing is perfect :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Perfect om m Kerstmis cadeau te doen. Prachtig stappenplan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo mooi! Kan dit ook voor een echte baby?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige tas! Kan je me een beschrijving bezorgen van het verzorgingsmatje?
    Alvast bedankt!
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de mooie tutorial. In had nog 2 vraagjes...Is alles gestikt op 1cm? En moet deze nog bij de opgegeven afmetingen geteld worden of is deze al inbegrepen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi, ja, alles op 1 cm. Je hoeft het er niet nog eens bij te tellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi, ja, alles op 1 cm. Je hoeft het er niet nog eens bij te tellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super! Ik heb deze gisteren gemaakt en ben apetrots op het resultaat. Zonder je werkbeschrijving en patroon zou dit me NOOIT gelukt zijn. Dankjewel! En nu maar hopen dat mijn dochtertje er graag mee gaat spelen. Ik ga er alvast graag naar kijken als ze ermee speelt. Het verzorgingsmatje staat als volgende op mijn to do lijstje hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fantastische uitleg. Ik heb dit gisteren cadeau gedaan aan een jarig poppenmoedertje van 3. Ze was in de wolken! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor dit super leuk patroon. Net afgewerkt, dankzij de duidelijke uitleg ging het lekker vlot!
    Heel trots op het resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super merci voor je top-uitleg! Ik bracht daardoor mijn creatie voor ons jarige nichtje tot een goed einde :) en schreef er net een blogberichtje over: http://laviedevictorine.blogspot.be/2016/09/over-jarige-kleine-poppenmoedertjes.html
    Lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik maakte hem net voor de bijna jarige dochter! Echt wel gemakkelijk eens het knipwerk gedaan is ;-) Nog een weekje om alle andere spullen klaar te krijgen #stresske
    Merci voor het fijne patroon en de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een duidelijke uitleg. Heb 'm vandaag zo tussendoor snel ff gemaakt en niet één keer iets moeten loshalen (wat bij meestal wel aan de orde is). Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel erg bedankt voor dit mooie patroon! Mijn dochter is in de wolken en ik ben trots op mezelf. Ik kan de anderen hier bijtreden: een erg duidelijk patroon én mooie uitleg! Super!

    BeantwoordenVerwijderen

Wil je graag een reactie of een berichtje achterlaten? Dat kan! Je hoeft er niet voor ingelogd te zijn. Duid bij 'Reageer als' de optie 'Anoniem' aan. Laat je bericht na en typ je naam gewoon onder je tekst. Klik op 'Publiceren'. Dan nog even de letters en cijfers overtypen in het controlevenster en nogmaals klikken op 'Publiceren'. Je bericht is geplaatst.